بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد
سرخط خبرها

استقلال و بازی سرنوشت‌ساز در مشهد| مسابقه‌ای که فقط ۱۴‌دقیقه برگزار شد!

  • کد خبر: ۶۱۰۸۳
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
استقلال و بازی سرنوشت‌ساز در مشهد| مسابقه‌ای که فقط ۱۴‌دقیقه برگزار شد!
درباره اولین حضورتیم تاج (استقلال) در مشهد که جنجالی و خبرساز شد مطالب مختلفی منتشر شده اما در این مطلب سعی کردیم به شکلی کامل به تمام حواشی آن دیدار تاریخی بپردازیم.
حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ در ادامه بررسی حضور تیم فوتبال ابومسلم در جام تخت‌جمشید سال‌۱۳۵۴ به هفته بیست‌وسوم این مسابقات رسیدیم؛ جایی که ابومسلم برای اولین‌بار در مشهد میزبان تاج (استقلال) بود و دست‌بر‌قضا این بازی به جنجال کشیده شد.
 
تاجی‌ها که در هفته بیست‌و‌دوم با شکست مقابل حریف دیرینه یعنی پرسپولیس به‌شدت از‌ سوی هواداران خود تحت‌فشار بودند و صدر جدول را ازدست‌رفته می‌دیدند، با تساوی سرخ‌پوشان در هفته بیست‌و‌سوم مقابل هما و البته پیروزی ارزشمندشان مقابل ذوب‌آهن، روزنه‌ای یافته بودند تا با شکست ابومسلم دوباره به صدر جدول نزدیک شوند؛ از‌این‌رو با توپ‌پر چهارشنبه هفتم آبان روانه مشهد شدند.

مشهدی‌ها با درس‌هایی که از میزبانی مقابل پرسپولیس آموخته بودند، این‌بار از اواسط هفته اقدام به پیش‌فروش بلیت کردند و از دیگر‌سو از اعلام هتل محل استقرار آبی‌پوشان تهرانی اجتناب کردند تا از مسائل و رخداد‌های جانبی آن در امان بمانند. تشکیل جلسات با مبادی‌مرتبط اعم از فرمانداری و شهربانی از‌یک‌سو و اداره تربیت‌بدنی از‌دیگر‌سو، همه و همه نشان از خاص‌بودن این مسابقه داشت. جمعه ۹ آبان‌۱۳۵۴ از حدود ساعت‌۱۰ اطراف استادیوم سعد‌آباد مملو از جمعیت بود و بازار سیاه بلیت هم داغ داغ؛ زیرا علاقه‌مندانی که از شهر‌های اطراف آمده بودند، از پیش‌فروش بلیت بی‌اطلاع بودند و مسئولان هیئت مجبور به بلیت‌فروشی شدند و همین‌مسئله باعث بدتر‌شدن اوضاع شد! و اشتباه پشت اشتباه!
 
حالا آن‌ها مجبور بودند تماشاگران را زودتر از موعد مقرر به داخل ورزشگاه راه دهند. حدود ساعت ۱۱:۳۰ با باز‌شدن در‌های ورزشگاه در کمتر از نیم‌ساعت تقریبا ظرفیت استادیوم تکمیل شده بود و ساعت‌۱۵ یعنی زمان شروع بازی به‌جرئت می‌توان گفت دست‌کم ۱۸ هزار نفر درون استادیوم بودند. هوا هم آن روز کاملا مساعدت کرده و با آفتاب ملایمی تماشاگران را مهمان کرده بود که در این فصل سال بعید بود. از حدود ساعت‌۱۴، تماشاگران ورزشگاه را روی سرشان گذاشتند و با شور‌و‌هیجانی وصف‌ناپذیر نماینده شهرشان را تشویق کردند.

حتی داریوش بوقی هم که در بازی‌های عادی، نیم‌ساعت قبل از بازی بین تماشاگران می‌آمد، از حدود ساعت‌۱۳ بار‌ها از کنار جایگاه به روبه‌روی جایگاه رفت‌وآمد کرد که شاید به‌جرئت بتوانم بگویم ۳۰ بار با آن هیکل درشتش از‌این‌طرف سکو‌ها به طرف مقابل رفت و آن بوق جادویی‌اش را به صدا در‌آورد و شعار معروفش (چی گفت؟) را با هواداران فریاد زد.

این شعار ویژه به‌این‌صورت بود که داریوش بوقی، یکی‌یکی اسامی بازیکنان مطرح حریف را می‌گفت و تماشاگران در مقابل فریاد می‌زدند چی گفت؟ و جالب‌تر اینکه وقتی داریوش تکه اول شعار را می‌گفت، همه ساکت می‌شدند و با تکه دوم شعار، استادیوم یکپارچه فریاد می‌شد. داریوش بوقی‌: حجازی به من گفت. تماشاگران‌: چی گفت؟ روشن به من گفت. چی گفت؟ رایکوف به من گفت. چی گفت؟ خودش به من گفت. چی گفت؟ در گوش من گفت. چی گفت؟ من از ابومسلم می‌ترسم و تماشاگران اینجا باز یک‌صدا فریاد می‌زدند ابومسلم آفرین، ابومسلم آفرین و پاهایشان را هم محکم به سکو‌ها می‌کوبیدند. ساعت نزدیک‌۱۵، ۲ تیم با نظم و ترتیب خاصی در‌حالی‌که داوود حیدری، داور مسابقه، به‌همراه کمک‌هایش در جلو آن‌ها حرکت می‌کرد، وارد ورزشگاه شدند. عطا بهمنش نیز با حضور در استادیوم این مسابقه را مستقیم از رادیو برای کل کشور پوشش می‌داد که در فوتبال مشهد اولین‌بار بود.

هنوز به دقیقه‌۳ نرسیده، روی غفلت خط دفاع ابومسلم به‌ویژه گیل‌عرب، تاجی‌ها توسط عباس نوین‌روزگار به گل رسیدند. پس از این گل ابومسلم با حمایت هواداران پرشورش کاملا در نیمه حریف خیمه زد تا اینکه در دقیقه‌۱۴ پرتاب اوت اکبر میثاقیان در میان شلوغی و ازدحام، توسط مسیح‌نیا، مدافع پیش‌تاخته مشکی‌ها، به گل تبدیل شد. اعتراض ناصر حجازی و کارت زرد داور و پس از آن هم حادثه پشت حادثه و سقوط کامل اخلاق! با دریافت کارت زرد این‌بار حجازی به‌همراه سایر بازیکنان تاج با تنگ‌کردن حلقه محاصره داور، به‌شدت به داوود حیدری اعتراض کردند که منجر به اخراج ناصر حجازی شد!

در همین اوضاع‌و‌احوال مدیر باشگاه تاج به‌سمت نیمکت ذخیره‌ها رفت و ناگاه سیلی سعید باغوردانی بر گونه داور بی‌گناه! و حالتی فوق‌العاده در ورزشگاه. تماشاگران که از دقایقی قبل ایستاده به تماشای بازی مشغول بودند، با شعار علیه تیم تاج، وضعیت بغرنجی را ایجاد کرده بودند؛ به‌طوری‌که در عرض چند دقیقه ورزشگاه و اطراف آن پر از مأموران شهربانی شد.
 
داور مسابقه بعد از سیلی‌خوردن همراه با کمک‌هایش به داخل رختکن رفته بود و تاجی‌ها که حالا ۲ بازیکن خود را اخراج‌شده می‌دیدند، حاضر به ادامه بازی نبودند؛ اما با صحبت‌های داوود نصیری، نماینده فدراسیون، حاضر به ادامه بازی شدند و در‌حالی‌که محمدرضا عادلخانی، مهاجم این تیم، با پوشیدن لباس دروازه‌بانی قصد حراست از دروازه آبی‌پوشان را داشت، گوینده ورزشگاه گویا با توصیه عطا مهاجرانی، رئیس هیئت فوتبال استان، که نسبتی خانوادگی نیز با مدیر باشگاه تاج داشت، اعلام کرد به‌دلیل حاضرنشدن تیم تاج، بازی ۳ بر ۰ به سود ابومسلم اعلام می‌شود! و حالا تاجی‌ها با بهانه‌کردن این قضیه دوباره راهی رختکن شدند! شاید آن‌ها می‌دانستند ادامه بازی با ۲ یار کمتر و البته نداشتن دروازه‌بان ذخیره و استفاده از یک مهاجم نتیجه‌اش بهتر از ۳ بر ۰ بازنده‌شدن نیست و البته کورسوی امیدی هم داشتند تا شاید با استفاده از لابی، حداقل رأی به تکرار مسابقه بدهند.
 
اما کامبیز آتابای، رئیس فدراسیون فوتبال، با‌نفوذتر از شیخان و تاج بود و پس از ۳ بار تشکیل‌جلسه، نتیجه همانی شد که گوینده ورزشگاه گفت و البته ۴ جلسه محرومیت برای ناصر حجازی و پرویز مظلومی یار ذخیره این تیم و یک سال محرومیت برای سعید باغوردانی، مدافع خوزستانی، که از تیم ملی جوانان به جمع آبی‌پوشان پیوسته بود و با یک اشتباه زندگی ورزشی‌اش کاملا دگرگون شد. ابومسلم ۶ روز بعد یعنی پنجشنبه ۱۵‌آبان در استادیوم امجدیه به دیدار پرسپولیس رفت و بدون ترس از صدرنشین رقابت‌ها و هواداران پرشمارش با یک بازی محکم و حساب‌شده با تساوی بدون گل، یک‌امتیاز دیگر به اندوخته‌هایش افزود تا در پایان هفته بیست‌وپنجم با ۲۶‌امتیاز همچنان در جایگاه هفتم بایستد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->